memari

  • ۰
  • ۰
پاورپوینت ، بررسی هنر و معماری سورئالیسم

تاریخ ایجاد 20/12/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 54 اسلاید   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  2


پاورپوینت ، بررسی هنر و معماری سورئالیسم
 
بخشی از متن
سورئالیسم
بعد از پایان جنگ جهانی اول شیوه ای جدید به نام «وهمگری» یا سوئالیسم تکوین یافت و ابتدا بر علم ادبی حکمفرما شد و واژه سورئالیسم را ابتدا آپولینز شاعر فرانسوی در 1917 به معنی لغوی «واقعیت برتر» آن هم در تفسیر یکی از نمایشنامه های خود به کار برد و این مکتب هنرهای تجسمی را در بر می گرفت و هنرمندان جدا شده از نهضت دادارا گرد خود آورده و بنای این مکتب مهم و رویا و تداعی آزاد و صور مکتوم در ضمیر ناهشیار است. و یکی از اهداف هنرمند یا شاعر این است که نیروی خیالی خود را با عقل و ارائه بیرون آورد و از قید و بند اجتماعی آزاد کند. از هنرمندان این دوره آرپ، جورجو اکیریکو، ماکس ارنست، کله، ماسون خوان میروه، پیکاسو و از هنرمندانی که بعدها این مکتب روی آوردند ماگریت، سالودوردالی جاکومتی پیکرتراش، تانگی، شاگال.
خصوصیات برخی از هنرمندان سورئال
ماکس تخیلی بی بند و مرز را در نقاشی هایش به کار می برد.
جانسون نقش های برانگیخته از ضمیر ناهشیار خود را بدون عقل و منطق ترسیم می‌کند.
تانگی: منظره های سرح آمیز و غیر زمینی را با تصویر موجودات عجیب غریب از موادی خمیری در لایتنی می سازد.
دالی: دنیای متنوعی دارد و با تضنن هنری و لوده گری ها ذهن جهانیان را پر ساختند.
ماگریت بلژیکی: از فعال ترین این هنرمندان کارهای برجسته می کرده.
کیریکو: تصویر افراد یا کودکانی هویت ناپذیر و شبیه به آدمک های جامه پوشیده را همراه با اشیایی که گویی برجا سنگ شده در فضاهای قالبی و برش خورده معماری های هندی و راستبر جایگزین می سازد. سایه هایی یکپارچه و هراس انگیز هگ نور می آفریند و انسان احساس کابوس زدگی می‌کند و حضور اشباحث پلید و نامرئی را گمان می برد.
سورئالیسم
شیوه هنری که از چندی پیش در میان اقوام مختلف جهان به چشم خورده و در سال 1924 به صورت نهفتی نودر آمد. با برخورداری از آزادی کامل و ارائه هرگونه تصویر یا کدائی نامانوس یا الهام و رویا و تجسم از خمیر ناخودآگاه کلا این مکتب با مکاتب دیگر فرق می‌کند . به طور یکه سوئالیسم با نظام کتب های دیگر به گونه ای قطع رابطه می‌کند. به همین خاطر مخالفین زیادی پیدا می‌کند. که می خواهند این مکتب را پوچ بخوانند و طردش کنند ولی بعد هنرمند در می یابد که زندگی و مخصوصاً زندگی روانی دو سطح جریان دارد. یکی معین و مشهود در خطوط و اجراء و دیگری که شاید پاره بزرگتر زندگی باشد پنهان به هم و نامعین. آدم مثل کوه یخ در زمان حرکت می‌کند. و تنها قسمتی از آن در بالای حد هشیار و هدف هنرمند سوئالیسم این است که قسمت زیره یعنی خمیر ناخودآگاه را کشف کند و برای اینکه از انواع سمبولیسم استفاده می‌کند. نظریه سورئال ها تا اعماق وجدان هنری اروپا و آمریکا نفوذ کرده.
گفته آندره برتون در مورد سورئالیسم: سورئالیسم خود کاری خالص روانی که منظور از آن عبارت است از افراد واقع اندیشه به طور اشخاصی یا مکتوب بهر نحو دیگر یعنی تصویر اندیشه. فارغ از هرگونه ضابطه عقلانی یا زیبایی شناسی.
امور رئالیسم برتر از رئالیسم یا حقیقیق تر و این نامی است که آپولونیز نویسنده فرانسوی در سال 1911 به آثارشاگال نقاش جوانی که به پاریس آمد. بود و سورئالیسم پس از جنگ جهانی اول به یک مکتب بلند آوازه بود گشت.
دراشاگال ممکن و ناممکن با هم در آویخته را اجرای کار هر کدام طبیعی است ولی طرز قرار گرفتن آنها در فضا طبیعی نیست. شاگال مناظر طبیعی را وصف نمی کند. بلکه طبیعت ذهنی و درونی که در آن دیروز و امروز و شدنی و بودنی داشته و خواسته در هم آمیخته است.
فرضیه سورئالیسم
فرو رفتن در خود و آزادی از قید و بند سنن و عادات و دانسته ها و بردن خود به اشارات و الهامات که از وجود آدمی بر می خیزد و شکل دادن به آنها بدون رعایت رسوم رایج شیوه کار هنرمندان سورئالیست هنرمند سوئالیست به جهانی می رسد که با جهان مانوس ما بسیار متفاوت است. جهانی با خواهش های تند و خروشان اوهام دیرین و ترس های کهنسال آرزوهایی بی رحم و امیدهای حد نشناس تهمه در خروش و غوغا و باز همه از سلطه تهدید گرد. عقل در سکوت و خاموشی همه جویای ظهور و همه ترسان از آن سکوتشان از فشار فریاد فرو خورده لرزان و سکونشان از شوق حرکت و انتظار پیچان.
مکتب سوئالیسم تا زمانی که جنبش داداد آخرین نفسهایش را در پاریس کشید صورت خارجی به خود نگرفته بود.
در نخستین سالهای بعد از جنگ جهانی اول نویسندگان فرانسوی می کوشیدند اصول نظریه زیبایی شناسی برگرفته از نظرات آرتور دو لونزه آمون آلفرد ژاری آپولیز را فرمول بندی کنند. اینان پاسخشان را در وجود دادائیستها که در پاریس بودند یافتند. بعد از مدتی آندره برتون با استفاده به این دلیل عجیب ولی احتمالاً درست کم جنبش دادا تدریجاً جنبه ای رسمی و آکادمیک خود را از آن کنار کشید و با نمایشگاه دادائیست ها محافظت کرد. که بعد از منجر به تکشیل کنگره پاریس شد. و پس از 1922 آندره به مقام سردبیری رسید و هنرمندان هم نظر با خود را تقویت کرد و باهم در موردامور منطقی و غیر منطقی و تصادفی در شعر و نقاشی بحث می شد.
بیانیه سورئالیسم برتون
سورئتلیسم اسم مذکر حرکت خود به خود صرفا روانی که هدف از آن بیان شفاهی یا کتبی عملکرد تفکر است تفکر تحمیل شده در غیاث هرگونه عنصر بازدارنده ناشی از عقل در خارج از قلم و هرگونه پیشینه است. زیبایی یا اخلاقی در فرهنگ فلسفی سورئالیسم بر شالوده اعتقاد به وجود شک هایی از تداعی ناشناخته قدرت یکه تازه رویاپردازی فعالیت بر غرضانه تفکر بر واقعیتی فراتر است سورئالیسم به نابودی دائمی نظام دیگر مکانیسم های روانی و نستن خود به جای آنها در حل مسائل اصلی زندگی منجر شده که بر ادبیات تاکید داشته و تحت تاثیر شاعران و منتقدان که خود را وارث بهبود او تره آمون و ژاری می دانستند برتون از شاگردان فروید بود و اصل سورئالیست را در درجه اول رویا و خمیر ضمیر ناخودآگاه را از نظرات فروید استخراج کرد او لحظه سورئال را لحظه و می داند که تناقضات و رویاها و واقعیت ها حل می وشد او م یگوید برای ذهن نقطه خاصی وجود دارد. که از آن پس زندگی و مرگ عنصر واقعی و تخیلی گذشته آینده گفتنی و ناگفتنی و بلند و کوتاه و دیگر تضاد به شمار نمی رود.
عنصر تصادفی و سخت در هنر هنرمند تاثیر دارد. از برنامه های سوئالیستها شورش بر ضد نهادها و فلسفه ها بر ضد سیاستمداران فیلسوفان و شاعران و هنرمندان سالخورده که نسل جوان را به درجه هولناک جنگ جهانی اول کشانده بودند بود سورئالیست ها اهمیت بیشتری به انزوای شاعر و بیگانگی اش با اجتماع و جدایی اش از طبیعت می دانند.
دو شاعر بزرگ سده نوزدهم از نهادها و پیامبران اصلی سورئالیسم
ایزیدوردوکاهل که بعدها خود را کنت دواتره آمون نامید و آرتورومبر از منتقدان تندخوی و سرشناس بودند این دو هم دیگر را نمی شناختند در انزوا بودند و در نقطه نقطه جهان سرگردان بودند. در سنین جوانی چشم از جهان فرو بستند این دو بنیان های شعر رمانتیک را به لرزه در آوردند و رئالیست ها شیفته این دو بودند.
اندیشه های برتون تا 50 سال به هند و ادبیات شورش تعلق داشت. اصول سورئالیستی فرمول بندی شد. خوشبختی نه به دلیل نیوری حیاتی سرشار نقاش و پیکرتراش سورئالیستی تعداد انگشت شماری  مدافعانش این واژه را با دقتی در حدو وسواس آندوبرتون به کار می بردند. هنرمند اول می گویشه به عنوان فرد مطرح شد.
نخستین نمایشگاه گروهی هنرمندان سورئالیستی
در سال 1925 در نگارخانه پیر تشکیل شد و آثار هنرمندانی چون آرپ- کریکو- ارنست- کله- ماسون میروکپاسیو در این نگارخانه است و بعدها ایوتانگه مارسل دوشان- پیکابیا. رنه ماگریت به آنها پیوستند.
 
سورئالیسم در سال های 1930-1939
سورئالیسم با دو گرایش به نمایندگی میرو- آندره- ماسون و بعدها ماتا. گاهی سورئالیسم را سورئالیسم خلق می نامیدند. در این گرایش القای فکر بدون نظارت ذهن. غالب است و نتیجه به انتزاع نزدیک خیالپردازی هم در کار دخیل و سرچشمه های این گرای را باید در آزمایشگری های تصادفی و خودبخودی که دادائیسها و فوتوریستها انجام دادند جستجو کرد. و نتیجه به شیوه نویسندگی شاعران سورئالیستی نزدیک بود. گرایش دوم در نقاشی سورئالیستی با کارهای پیروی- سالو ادوردالی. ایوتانگه. رنه ماگریت- پل دلو- پیوند داد این گرایش صحنه ها و اشیای قابل تشخیص دارد که از محیط طبیعی شان بیرون و به طرز عجیبی در هم ادغام شده اند گویی در عالم رویایی باشند. و با دقتی وسواس آمیز شبیه سازی می کنند این گرای را باید در هنر هانری روسو- شاگال- انسور- کریکو و رمانتیک های سده 19 جستجو کرد. این گرایش که سوپررئالیسم یا سورئالیسم ناتورالیسم نامیده می شود می کوشد از ضمیر ناخودآگاه استفاده کند.
نظریه فروید در مورد رویایی ضمیر ناخودآگاه اهمیت بنیادی برای تمام جنبه‌های سورئالیستی دارد.
هیچ مرزی بین این دو گرایش نیست. هنرمندانی چون ماکس ارنست و ویکتور بارئولز در زمان های مختلف به آزمایشگری سورئالیستی می پرداخت. سبک سو سکب مستقلی از سورئالیست پدید آورد. تفاوت بین این دو گرایش زیاد ولی بین هنرمندان این دوره طبقه بندی صورت نمی گیرد. از دل سورئالیسم زنده نهایی میرووماسون و نظریه های مربوط به حرکت خود انگیخته لقائی شهودی گرایشهای خلاقانه بسیاری در عرصه اکسپرسیونیسم انتزاعی و دیگر سبک های انتزاع اواخر سده 20 به ظهور رسیده از دل سورئالیسم در ادبیات و هنر و سیاحت نیز جنبش انتزاعی و این جنبش در سال 1925 در نشریه برتون انقلاب سوررئالیستی نامیده می شد.
و بند سورئالیست ها به دادائیست ها پیوستند یا عنصر غیر منطقی برسد.
کم کم هنرمندان دیگری نیز این مکتب روی آوردند. وباعث انتشار آن در سراسر جهان شدند در سال های 1930-1939 نشریه اصلی سورئالیست ها مجله مینوتوربود که در سال 1933 به دست آلبرت اسکیرا- تیریاد تاسیس شد. و در میان این هنرمندان هنرمندانی با گرایش های گوناگون متراگاندینسکی اورنس- درن- نام برد.
سبک سو طرح روی جلد را تهیه کرد کولاژی که در مرکزش یک طرح کلاسیک خطی از یک مینیاتور با شمشیری کوتاه در دست دیده می شد.
در میان نخستین سورئالیستها
آندره مانسون انقلابی ترین و پر شورترین هنرمندی که زخم های روانی بیشتر از زخم های حجمی بر او وارد شده او یک آثار آناریشت بوده. وموضوع آثار او سادیسم انسان و درنده خویی تمام موجودات زنده اعم از ماهیها و حشرات صحنه کشتار.
هنرمندی که نماینده سورئالیسم بود
ساولادوردالی متولد 1904 او واژه سورئالیسم را به صورت یک اسم عام در تمام زبان ها درآمده است. که بر هنری غیر منطقی شهرت برانگیز، جنون آمیز مطابق مد روز دلالت دارد. زندگی شخصی دالی سورئالیستی بوده دالی با امپرسیونیسم نیز آشنا بوده . تصاویر روایتی دارد. دالی خیلی با استعداد و تخیلی است و کمک زیادی به هنر سده بیستم کرده.
معنای لغوی سورئالسیم
فراواقعگرایی
هدف سورئالیسم
تناقص پیشین رویا واقعیت را در یک واقعیت مطلق یک ابرواقعیت حل کند.
نخستین مجله سورئالیست ها
انقلاب سورئالیست ها در پاریس منتشر شد که برتن – آراگن- الوار گردانندگانش بودند و کسانی چون یسنو- کی  ریکو- ارنست کپالسو ماشن با آن همکاری داشتند این مجله بهترین مجله بوده.
نقاشی سورئالیسم بر چند نوع است؟
بر دو نوع نوع اول که دالی ان را اشیای رویایی نقاشی شده باست می نامید. از اسلوبهای سنتی چون واقعنمایی برای نمایش دنیای آشفته و هم آمیز رویا استفاده می شود. و چیزهای غیر متجانس کنار هم قرار می گیرد. پاره های تشریح شده موجودات. دستگاه ها و ساختارهای صنعتی. موجودات هیرالدار صور آلی- انتزاعی تصویرهای آشفته مثل آثال دالی- تانگی- در نوع دوم- بر نوع آوری فن استوار تحت تاثیر درون. تصویرهای ذهنی مثل آثار ماشن تکه چسبانی- نقشه گردانی- مالشکاری و غیره… آفریدن واقعیتی جدید. همه دو دسته قصد تلفیق امور معقول و غیر معقول را دارند. برای آفریدن واقعیتی جدید سورئالیسم را با درونش مانوس می سازد و امروز تمام وقایع عجیب و غریب هنر اطلاق می شود ولی یک روش هنری نمی تواند باشد. سورئالیسم عملکرد حقیقی و بیان شفاهی و فارغ از هرگونه نظارت هنری یا اخلاقی.
رمانیخست سورئالیسم
1-    ادبیات در صورت لزوم می توانیم استفاده کنیم.
2-    سورئالیسم یک بیان نظریه جدیدی برای استفاده درست از ذهن.
3-    ما می خواهیم انقلابی ایجاد کنیم.
4-    سورئالیسم و انقلاب را کنار هم قرار داده این تا خصلت عینی بی غرض و حتی مسائل انقلاب را نشان دهیم.
5-    ما می خواهیم نشان دهیم انسان چه افکار سست و پوچی دارد.
سورئالیست شعر نیست و کاملا مجهز و زنده از گوش چپ دادا بیرون آمده و یکشبه دارائیست ها سورئالیست را پدید می آورد.
ریشه های خود را عقب تر از دادا جستجو می کردند. در رمانتیک ها و بصولیست ها- ورئالیست ها به کمونیستها گرایش داشتند و در جنگ گروهی از آنها به آویکا رفتنئد. سورئالیسم و رمانتیسم نیز با هم ارتباط نزدیکی پیدا کردند. ولی اختلافات آنها نیز روشن و واقعی بود.
مورئالیسم در واقع عصیانی اساسی بر ضد برووائی اقتصادهای کارگری و آزادی اجتماعی هدف آن است. و کسی که سورئالیسم را نمی شناسد از دور آن را هیولایی شگرف و نامعقول می بیند. اما کسی که آن را بشناسد در می یابد که خارق العاده کشف و شهود انسانی و ورود به آنهاغ از طریق دگرگونی ناگهای روحی که کلمه شیوه های احساس کردن و اندیشیدن را زیر و رو می‌کند. 
سورئالیسم در زندگی غوطه ور شده نه در عالم مجردات
جهان بینی تازه ای را بیان داده به دنبال کشف را از گیاهان شناسی. سورئالیسم عصیان حاصل هوس روشنگرانه نیست بلکه برخوردی که از یک بین قدرت های روح و شرایط زندگی و با خشونت بر ضد نیهیلیسم دئاداد قیام کردند و با هدف بر سر راهشان مقاومت کردند جستجو کردند تا راه رستگاری را بیابند. سورئالیست ها می کوشند انسان را به جهان مربوط کنند. از نظر سورنالیست ها هیچ تفاوتی بین عناصر و اندیشه و عناصر جهان وجود ندارد.
اسلاف سورئالیسم
1-    اولین نظریه پرداز در مورد آن افلاطون بوده و در دو رساله روس و ایون.
2-    رمان سیاه و ادبیات وهمی. از قرن 18 سورئالیست ها فقط آثار سور و رمان سیاه را به چشم آثار خود می دانستند و می خواهند به تفین برتر برسند. و موجودات خیالی در آن است و آزادی کامل خارجح از اخلاق و عقل و روان و جسم.
3-    هگل بیش از همه خود را به اندیشه آلمانی نزدیک می بینند. و تمام فعالیت های هنری را با هم متحد می سازند.
4-    رومانتیسم آلمانی. لفوالیس ژان پل. آخیم آفن آلنیم. نووالیس هولدولین- مهمترین هنرمندان سورئالیست بوده اند.
5-    از سوپرناتورالیسم تا جهان بینی.
کم کم سورنالیست های آینده گرد هم می آیند و نهضت خود را پایه گذاری می کنند و میدان مغناطیسی اولین اثر سورئالیست برتون و سوپرو نوعی ارزیابی مجربی توانایی های زمانی است و در واقع اولین زمینه تجربه سورئالیسم نوزاد است با بیانیه سورئالیسم- قلم برتون توصیف قانونی خود را پیدا خواهد کرد.
برتون می گوید انسان خیالباف نمی تواند تخیل خود را آزاد بگذراد. سورئالیسم کارکرد واقعی اندیشه را کشف کن و قدرت مطلق رویا را کشف کند. اشتیاق گیاه عمل اعتقادی سورئالیسم و انقلاب واقعی پیروزی اشتیاق مرگ سورئالیسم مرگی بود پس از تحقیق و تکامل و تثبیت زیرا اثری بزرگ برای جهانیان گذاشته بود و بعد از سورئالیسم شعر و رمان نقاشی و سینما وارد شد.
فنون سورئالیسم
1-    طنز: نشانه روحی نیست نقاب نومیدی. رویای اراده خویشتن برای نجات خود از واقعیت تا صدمه نبیند باعث می شد درد و رنج را کمتر بفهمیم. واقعیتی تازه، سورئالیست ها از خواهنده اند اثر مثبتی بیافرینند. نه همه چیز را نفی کنند. 
2-    جادوسورئالیسم ؟ بازیابی آن رازی است که خرد گرانی بحارنگش کرده وسعت چهره‌اش را تغییر داده  آن اندیشه جادوئی و قدرت های از دست رفته.
3-    نگارش خودکار مشخصه اصلی سورئالیسم که بسیار به رویا نزدیک
سه جریان در نگارش خودکار سورئالیست ادغام شود
1-    سنت شاعرانه
2-    جریان مدیومی فارغ از مسائل مربوط به روح و غیره.
3-    تئوری روانکاری عاری از همه هدف های درمانی و با روش های متعدد امکان باور ضمیمه ناخودآگاه.
4-    رویا- عاطفه ما است که رویا را گسسته و ناپیوسته جلوه می دهد.
5-    دیوانگی
6-    تضاد و عینی.
7-    اشیاء سورئالیستی.
هدف سوئالیست: شعر- نقاشی- تئاتر- سینما.
هدف نقاشی سورئالیست:
فرا افکنی تفاسخ های مخفی در دنیای اشیا و مبادله دائمی و عینی و ذهنی است و با طبیعت سر و کار دارند چهره‌ی تازه ای از جهان برای ما می سازند.
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ، بررسی هنر و معماری , سورئالیسم ,سورئالیسم ,خصوصیات برخی از ,هنرمندان سورئال ,فرضیه سورئالیسم ,مکتب سوئالیسم ,بیانیه سورئالیسم برتون ,عنصر تصادفی و سخت ,سورئالیسم در سال های 1930-1939 ,نظریه فروید ,هنرمندی که نماینده ,سورئالیسم بود ,معنای لغوی سورئالسیم ,فراواقعگرایی ,هدف سورئالیسم ,
مقالات مرتبط در این دسته
مقاله سورئالیسم


  • ۹۶/۰۹/۲۹
  • soli nbp

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی